معرفی سایت و اپلیکیشن, مقالات

کیک استارتر چیست ؟ معرفی Kickstarter

کیک استارتر

کیک استارتر چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح دهیم که کیک استارت چیست و در ادامه به توضیح کیک‌استارتر، معرفی سایت و اپلیکیشن کیک استارتر و نحوه‌ی کار با آن بپردازیم.

با ما در جزیره‌ی بازی همراه باشید.

 

کیک استارتر

کیک استارتر (kickstarter) یکی از معروف‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) در دنیاست. کیک استارتر شرکت عام‌المنافعه آمریکایی است که در سال 2009 توسط پری چن، یانسی استریکلر و چارلز ادلر تاسیس شد.

فعالیت‌های کیک استارتر در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها ازجمله فناوری، آشپزی، تکنولوژی، بازی‌های ویدیویی، آموزش، طراحی، محیط زیست، تئاتر، عکاسی، فیلم، علمی، ورزشی، هنری، موسیقی، بردگیم و … است.

برخلاف گذشته که صاحبین کسب‌و‌کار و استارتاپ‌ها به دنبال یافتن و متقاعدسازی سرمایه‌گذارها بودند، امروزه بدون نیاز به آنها، می‌توانند سرمایه‌ی لازم را به صورت جمعی توسط مردم بدست آوردند. به این نوع سرمایه‌ها، سرمایه‌گذاری جمعی یا سرمایه‌گذاری مردمی می‌گویند.

 

نحوه‌ی کار با کیک استارتر

کیک استارتر هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ کشور مانند آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی را پشتیبانی می‌کند. برای ثبت‌نام و فعالیت به پاسپورت کشور پشتیبانی شده، محل سکونت، حساب بانکی فعال و دارای اعتبار از نظر تحصیلی، کاری یا تجربه‌ای نیاز است.

پس از ثبت نام در سایت باید ایده و پروژه‌ی مورد نظر به طور کامل همراه با توضیحات، عکس، ویدیو، نمونه، اهداف، پاداش، بازاریابی و … شرح داده شود.

سپس در بازه‌ی زمانی مشخص و تعیین عدد لازم برای سرمایه، در معرض عموم مردم در سایت قرار می‌گیرد. مردم نیز در این پروژه مشارکت کرده و سرمایه لازم را

بعد از نتیجه و خلق محصول به کسانی که در سرمایه‌گذاری شرکت کردند پاداش و امتیازاتی تعلق می‌گیرد. نوع و اندازه این پاداش را صاحب پروژه تعیین کرده و در هنگام سرمایه‌گذاری توسط مردم مشخص شده است.

اگر پروژه در بازه زمانی که برای جذب سرمایه انتخاب کرده بودند نرسند، آن پروژه شکست خورده محسوب شده و پول‌های مردم به حساب‌هایشان بازمی‌گردد. بنابراین برنامه‌ریزی و محاسبه‌ی این موارد قبل از ایجاد پروژه بسیار ضروری است.

درآمد کیک استارتر نیز ۵درصد از سرمایه تامین شده برای پروژه‌هایی است که به حدنصاب لازم در زمان مشخص رسیده‌اند.

 

ایندیگوگو

ایندیگوگو

ایندی‌ گوگو  از دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمعی است که توسط اریک شل در سال 2008 با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی برای اهداف خیریه، انسان دوستانه و جذب سرمایه‌ برای پروژه‌ها تاسیس شد. ایندیگوگو (Indiegogo) طرفداران بسیاری در دنیا دارد و به اندازه کیک‌استارتر محبوب است.

در کیک استارتر همانطور که گفته شد باید حتما به هدفی که برای جذب سرمایه تعیین شده است دست یافت. ولی در ایندیگوگو هرچقدر که سرمایه جذب شده باشد به شخص یا شرکت پرداخت می‌شود.

این مورد مزایایی است نسبت به کیک استارتر. زیرا اگر بر فرض مثال شرکتی به یک میلیون دلار سرمایه نیاز داشته باشد ولی سرمایه جمع شده در بازه‌ی زمانی مشخص ۹۹۹ هزار دلار شده باشد، در کیک استارتر هیچ پولی به شخص یا شرکت داده نمی‌شود. ولی در ایندیگوگو حتی ۱ دلار هم جمع شده باشد برای صاحب پروژه واریز می‌شود.

 

دیگر سایت‌های سرمایه‌گذاری‌های جمعی

شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمعی بسیار زیادی وجود دارند ولی به اندازه کیک‌استارتر و ایندیگوگو معروف نیستند ولی فعالیت‌های بسیاری در آن انجام می‌شود. مانند:

  • GoFoundme
  • Ulule
  • Fundly
  • Starnext

البته از این دست شرکت‌ها و سایت‌های جمع سرمایه‌ بسیار وجود دارند که اکثرشان بومی، محلی و یا در یک کشور وجود دارد. در کشور ما نیز سایت‌هایی از این دست وجود دارند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

 

سایت‌های سرمایه‌گذاری‌های جمعی در ایران

سایت‌های بسیاری در ایران برای سرمایه‌گذاری جمعی شروع به فعالیت کردند. ولی اکثر آنها در نیمه راه رها شده‌اند و دیگر فعالیتی ندارند. از بین تمام سایت‌هایی که فعالیت کردند تا الان فقط نیک استارتر بسیار قوی شروع کرد و برای پروژه‌های بسیاری نیز سرمایه لازم جذب کرد.

برای مثال بازی رومیزی زار و در میان اعصار، بخشی از سرمایه‌ آن در نیک استارتر فراهم شد. ولی اخیرا این سایت نیز فعالیتی نمی‌کند. امیدواریم این سایت به فعالیت خودش ادامه دهد و در ایران سرمایه‌گذاری جمعی و مردمی برای حمایت از ایده‌ها، استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارها فراهم شود.

بروزرسانی: سایت نیک‌استارتر بعد از چند وقت دوباره فعالیت خود را شروع کرده است.

 

پروژه‌های کیک استارتر

از سال 2009 که کیک استارتر تاسیس شد تا الان بیشتر از ۴ میلیارد دلار سرمایه جذب شده است. بسیاری از پروژه‌ها زیر 10هزار دلار به سرمایه نیاز دارند ولی بیشتر از 200 پروژه بیش از ۱ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کردند. بدون کیک استارتر بسیاری از پروژه‌ها هیچ‌وقت خلق نمی‌شدند. زیرا جذب سرمایه به صورت سنتی بسیار چالش‌برانگیز، زمان‌بر و سخت است.

در کیک استارتر برای هر نوع محصول و ایده در تمام زمینه‌ها سرمایه جذب شده است. در بین همه‌ی این زمینه‌ها بازی‌های ویدیویی و بردگیم‌ها پیشگامان جذب حمایت مالی هستند و سرمایه‌ی آنها به سرعت جذب شده است. بیشتر از هزار بازی‌های رومیزی تا به حال جذب سرمایه داشته‌اند و نام‌ بردن آنها قطعا نشدنی است. ولی برای مثال بازی محبوب گربه‌های انفجاری که در ایران نیز به زبان فارسی ترجمه شده است، سرمایه‌ لازم را در کیک‌استارتر به دست آورد.

 

سایت و اپلیکیشن

سایت کیک استارتر www.kickstarter.com  که در زیر لینک سایت به همراه اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی آن را قرار داده‌ایم.

سایت کیک‌استارتر

اپلیکیشن اندروید کیک‌استارتر

اپلیکیشن ios کیک‌استارتر

اینستاگرام کیک‌استارتر

 

***

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که کیک استارتر چیست و نمونه‌ای از پروژه‌های آن به همراه و سایت و اپلیکیشن را معرفی کردیم.

شما کاربران جزیره‌ی بازی اگر نظری در مورد این مطلب دارید حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “کیک استارتر چیست ؟ معرفی Kickstarter

  1. ماندانا رییسی گفت:

    سلام امکان داره از طریق ایمیل باهاتون در تماس باشم؟

    1. سلام وقت‌تون بخیر
      بله حتما.
      آدرس ایمیل و راه‌های ارتباطی دیگه رو می‌تونید از لینک زیر مشاهده کنید:
      https://jazireyebazi.com/contact-us/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *